Søk
  • Monica E. Moltumyr

Ryddingens seks grunnregler i KonMari metoden

Oppdatert: april 19


Når du skal organisere hjemme etter KonMari metoden er det satt opp seks veldig nyttige grunnregler. Disse er en positiv drivkraft og hjelper prosessen fra start til slutt.


Husk, nå skal du ikke rydde raskt og overfladisk som du kanskje tenker på når du hører ordet «rydde». Med KonMari metoden får du organisert på en måte som vil skape mer glede og gir et varig resultat i hjemmet ditt.


seks grunnregler Marie Kondo KonMari metode

1. Bestem deg for å rydde


Indre motivasjon er viktig. Forplikt deg til prosessen som står foran deg og ha tro på deg selv. Mas fra andre virker dårlig, dette er noe som må komme innenfra.



2. Se for deg din ideelle livsstil


Noen ønsker bare å kaste seg ut i organiseringen uten å reflektere. Kanskje er du i tillegg frustrert og vil få unna ting raskest mulig? Men du trenger å identifisere hva du egentlig vil oppnå og hva slags liv du ønsker å leve. Ved å se for deg et konkret mål vil du lettere se hvilke steg du må ta for å oppnå målet.


Skriv i en notatbok eller klipp ut bilder fra ukeblader for å lage moodboard. Eller kanskje lage en kombinasjon? Velg måten som føles mest rett for deg. Ikke gjem det bort, men ha det tilgjengelig i den perioden du organiserer en gang for alle. Kjenn på den gode følelsen innvendig når du visualiserer alt du ser frem imot.



3. Gjør deg ferdig med kastingen først (kaste, selge, gi bort)


Hvis du i stedet begynner å tenke ut oppbevaringsløsninger og bare organiserer alt du eier for å få det overfladisk ryddig, vil du aldri bli ferdig med å rydde. Punkt tre er en viktig nøkkel.


Her står det noe om hvorfor det er lurt å vente med oppbevaringen til slutt.



4. Rydd etter kategori, ikke rom for rom


Ved å for eksempel rydde i kleskategorien tar du for deg alle klær du eier. Kanskje har du klær oppbevart på mange rom og steder i huset? Alt skal samles på ett sted og gjennomgås. Dette gir deg oversikt over det totale volumet av klær.


Lurer du på hva resten av kategoriene er i KonMari metoden? I tillegg til klær kommer; bøker, papirer, komono ( betyr diverse - gjelder alt det andre i hjemmet) og sentimentale gjenstander. Med andre ord, du får muligheten til en gjennomgang av alt du eier.


Jobb i underkategorier for å dele opp arbeidet i mer overkommelige bolker.



5. Følg rekkefølgen i kategoriene


Kategoriene er satt opp i anbefalt rekkefølge. Dette er blant annet for at du skal øve opp intuisjonen din gradvis frem til du kommer til de mer vanskelige kategoriene.


Se for deg hvis du for eksempel startet å sortere i gamle bilder på loftet med en gang. Da hadde du gjerne blitt sittende uten å komme så langt. Bilder tilhører den aller siste kategorien – sentimentale gjenstander.



6. Spør deg selv om gjenstanden gir deg glede.


Ta på gjenstanden du har foran deg når du skal komme til en bestemmelse. Ved å bruke flere av sansene dine er du mer tilstede i øyeblikket og det blir lettere å avgjøre om noe gir deg glede. Og husk å fokusere på hva du vil beholde fremfor hva du vil kvitte deg med. Det handler om å ha en mer positiv vinkling på ting.


Det er forresten ikke unormalt å føle seg usikker på hva magefølelsen din prøver å si til deg, spesielt tidlig i prosessen.


Marie Kondo står bak KonMari metoden

Ønsker du å gjøre en endring i hjemmet og livet ditt?


Ta gjerne kontakt.


PS: Lurer du på hva som foregår under en KonMari ryddekonsultasjon? Det har jeg blogget om her