Få profesjonell ryddehjelp?
- Monica E. Moltumyr
- 31. aug. 2020
- 3 min lesing
Oppdatert: 23. juni
Lurer du på hva profesjonell ryddehjelp og organisering egentlig innebærer? Her får du svar på flere av de mest vanlige spørsmålene – som hvor lang tid det tar, om du må kjøpe inn mye ekstra, og hvordan prosessen foregår.
Jeg tar utgangspunkt i måten en KonMari konsulent jobber på, siden det den sertifiseringen jeg har ♡

Før ryddehjelp – Hva skjer først?
Vi starter alltid med en gratis og uforpliktende kartleggingssamtale. Her kan du stille spørsmål og fortelle litt om hva du trenger hjelp til. Jeg har taushetsplikt, og du forplikter deg ikke til noe.
Blir det allerede her bestemt hvilken ryddepakke fra tjenestene som ønskes, begynner jeg å kartlegge mer spesifikt hva slags personlig mål du vil frem til.
Må jeg vise frem hele hjemmet?
Det er ikke alltid du trenger å vise frem hele hjemmet når det blir tatt befaring, men det er til god hjelp fordi jeg da får et helhetsbilde. Både for å holde et øye oppe for ubenyttet potensiale, men også for å "lese" rommene og plukke opp eventuelle vaner/uvaner. Alt for å hjelpe deg best mulig.
Bor du langt unna Skien, kan befaringen gjøres digitalt i form av bilder. Behovet for omvisning varierer så klart litt etter hvor mye, eller hva slags hjelp du trenger.
Hva slags ryddehjelp kan jeg få?
Du kan få hjelp til rydding av det meste uansett om det dreier seg om bare noen få kategorier, eller du ønsker å få orden og mer harmoni til hele hjemmet ditt.
Skal du flytte, kan jeg også hjelpe med utsiling/nedskalering, pakking eller organisering inn i ditt nye hjem slik at du kan stresse ned og komme raskere inn i normale rutiner.

Hvordan foregår en ryddeøkt?
Ved å få en-til-en ryddekonsultasjoner i KonMari metoden får du både praktisk hjelp og ser ryddemetoden som brukes. På den måten blir det lettere å holde det ryddig i ettertid også.
Underveis kan du stille spørsmål eller lufte tanker som dukker opp under ryddeprosessen. Og blir du stående fast for hva du skal beholde eller ikke, får du hjelpsomme refleksjonsspørsmål.
Andre ganger kan jeg gjøre arbeid helt eller delvis på egen hånd. Alt avtales og tilpasses etter ditt behov.
Trenger jeg kjøpe inn noe på forhånd?
Det er lurt å vente med å kjøpe bokser, kasser eller andre produkter til du har kommet et stykke inn i ryddeprosessen. Da kommer det mer presist frem hva du eventuelt trenger.
KonMari-metoden oppfordrer til å gjenbruke det du allerede har før du kjøper nytt. Det gjør prosessen både mer bærekraftig og personlig.
Og skulle det være behov for noe har jeg flere tips til produkter som jeg vet faktisk fungerer i praksis.

Når trengs profesjonell ryddehjelp?
Jeg har hjulpet mange ulike typer kunder i ulike situasjoner. Her er typiske eksempler på når profesjonell hjelp kan være gull verdt:
Overflod og plassmangel
Følelse av overveldelse
Manglende system og oversikt
Planlegger flytting/har flyttet
ADHD eller konsentrasjonsproblemer
Redusert helse og energi
Utfordringer med akkumulering/samling
Må rydde i arv eller sentimentale eiendeler
Savner hjelp fra noen de kan stole på og som ikke blir irritert
Hvor mange ryddeøkter trengs?
Antall ryddeøkter vil variere etter:
Størrelsen på hjemmet ditt
Antall eiendeler og kategorier
Hvor du ligger på "roteskalaen"
Tiden du har til rådighet
Om du gjennomfører oppgaver mellom økter
Hvor raskt du tar avgjørelser under ryddeprosessen
Vi kan for eksempel ha to ryddeøkter i uken eller to i måneden. Andre intervaller kan også avtales. Tiden blir brukt så effektivt som mulig med hensyn til både ditt tempo og budsjett.
Ta gjerne kontakt hvis du har spørsmål, eller vil ønsker hjelp.
Hilsen
Monica E. Moltumyr
Sertifisert KonMari konsulent / Profesjonell organiserer og ryddehjelp
Rydd deg fri AS
Les også:
8 situasjoner hvor ryddehjelp er gull verdt Kjenner du noen av de igjen?
KonMari fold - Se Marie Kondos plassbesparende bretteteknikk
Rydding med bærekraft - Både i deg selv, og med hensyn til miljøet
Kommentarer