Rydd i barnas skjermtid, like viktig som å rydde hjemme
- Monica E. Moltumyr

- 30. sep.
- 3 min lesing
Oppdatert: 2. okt.
Inneholder annonse/lenker til Hei Albert
Jeg vet ikke hvordan det er hos deg, men hjemme hos meg er skjermtid et evig tema!
Det er så lett at barna iblant havner i en loop av scrolling, og så sitter jeg igjen med litt dårlig samvittighet, selv om vi så klart har satt tidsgrenser og sørget for alderstilpasset innhold.
Akkurat som med rot hjemme, trenger mange faktisk å rydde i skjermbruk, og hva den brukes til. Og hva gjør egentlig skjermtid med barnas hjerne, hvis scrollingen ikke inneholder noe nyttig i det hele tatt?
En tidligere ryddekunde gjorde meg oppmerksom på en lærings-app for barn i alderen 3-16 år som jeg ikke hadde hørt om før, men som jeg i ettertid har sjekket ut. Den har så gode anmeldelser også at jeg ville lage et innlegg om Hei Albert (med gratis testperiode ut året).
Bli med videre så ser vi litt på forskjellen mellom ulik type skjermbruk, og hva som blir bedre for barna våre.

Hva gjør skjermtid med hjernen til små og store?
Forskning viser blant annet dette:
Passiv skjermtid (som langvarig scrolling eller "binge-watching") kan både overstimulere hjernen og gjøre det vanskeligere å holde fokus. Det blir også lett å havne i en loop hvor en nærmest føler seg låst til skjermen, og vipps har minuttene og timene flydd.
Aktiv skjermtid, hvor barna er med og løser oppgaver eller skaper noe, har helt andre effekter. Den kan faktisk styrke både læring og problemløsning. Heldigvis er noen dataspill til dels slik, som for eksempel spillet Minecraft. Men ofte er det lurt med spesifikke læringsapper, som gjør fag fra skolen mer gøy.
Husk: Hjernen til barn og ungdom er ekstra formbar, og utvikler seg stadig. Så hva slags påfyll den får har mye å si for utviklingen. Dette er noe jeg som mamma både tenker på, og til dels bekymrer meg for.
Læringstid forkledd som lek og underholdning
Det er godt å slippe og føle at du har "parkert" ungene foran en skjerm bare for å få gjort ditt.
For meg har det vært fint at det finnes apper som ikke bare er helt meningsløs skjermtid, men læring forkledd som både lek og underholdning. Ett eksempel er Albert læringsapp, som gjør fag som matte, programmering, språk og gografi – om til spill barna faktisk har lyst til å holde på med.
Appen har mest læring for barn i alderen 3-9 år, men også noe for de litt eldre mellom 10-16 år.
Når barna sitter med noe slikt, kan du bruke de minuttene til å ta en liten ryddeøkt, lage middag i fred eller bare hente deg inn med kopp kaffe. Spesielt i småbarnstiden kan du jo trenge noen ekstra pust i bakken, selv om den fasen også er en nydelig tid som du vil se tilbake på med varme i hjertet. Mine barn er nå blitt 12 og 15 år, og jeg aner ikke hvor tiden ble av.
Nyttig skjermtid – rydd i innholdet!
Det ikke bare skjermtiden i seg selv som er problemet, men innholdet vi fyller den med. På samme måte som vi rydder i huset for å skape ro, kan vi rydde i skjermtiden for å i hvert fall sørge for at det ikke bare er innholdsløs scrolling som foregår (og så klart sette en tidsgrense i tilllegg).
👉 Her kan du sjekke ut Albert. Appen har helt gratis prøvetid ut 30. desember, og du kan avslutte når som helst, hvis ikke barna dine liker den.
Når barna har skjermaktiviteter som aktiverer hjernen, er det mye bedre for dem enn å se på passivt innhold. Da kan det også gi deg litt bedre samvittighet neste gang du trenger en ekstra pause eller trenger å konsentrere deg om noe.
Har du flere tips til gode læringsapper for barn? Gjerne tips om dem i kommmentarfeltet, eller fortell om din erfaring med "Hei Albert" :)
Monica E. Moltumyr
Sertifisert KonMari konsulent / profesjonell ryddehjelp og organisering
Rydd deg fri AS
Les også:






Kommentarer