Hvordan organisere hjemmekontoret?
top of page
Søk
  • Forfatterens bildeMonica E. Moltumyr

Hvordan organisere hjemmekontoret?

Oppdatert: 19. okt. 2023


Hvordan kan du organisere hjemmekontoret til å bli et sted du trives? Her er det viktig å ha omgivelser som gir fokus, energi og glede.


Vil du helst gå rett i gang med å rydde og organisere?


Først er det lurt å gjøre en enkel visualisering. Det er en teknikk som brukes i den populære KonMari metoden.


Ryddig og organisert hjemmekontor. Konmari metoden ryddetips

Visualiser hvordan du ønsker hjemmekontoret ditt skal være.


Her er det du som bestemmer og kan sette ditt personlige avtrykk.


Hvordan ønsker du hjemmekontoret skal se ut? Vil du det skal være luftig, rent, oversiktlig, pyntet eller kanskje minimalistisk?


Og hvordan ønsker du å føle deg på hjemmekontoret ditt? Avslappet, fokusert, kreativ, energisk eller profesjonell?



KonMari kategorier og fremgangsmåte


Ryddeeksperten Marie Kondo, anbefaler å rydde og organisere etter kategori. På hjemmekontoret blir rekkefølgen i kategoriene gjerne bøker, papirer og til slutt komono (betyr diverse).


Komono/diverse på et kontor kan være mye forskjellig. Mest vanlig er kontorrekvisita, men også for eksempel minnekort, ladere og pynteting. Har du sentimentale gjenstander på hjemmekontoret, anbefales det å ta avgjørelser rundt disse helt til slutt.


Ikke la deg friste til å luke i hyllene imens ting fremdeles står plassert. Du trenger et rent lerret. Tøm hyller, skuffer og skrivepult. Gjenstandene sorteres etter kategori, før du siler ut alt du ikke trenger.


Føles det for mye å renske ut alt på en gang? Da kan du ta for deg bare én kategori om gangen. For eksempel bøker en dag, papirer neste dag osv.


Notatbok. Rydde hjemmekontor. System.


Målet ligger der fremme


Det vil bli rot mens du holder på med en opprydding, men det er bare midlertidig. Føler du deg plutselig demotivert ved synet av rotet, minn deg selv på målet du ser frem til.


Du trenger heller ikke gjøre alt på bare en dag ♡



Organisere bøker og papirer


  • Skill mellom jobb og privat

  • Unngå stabling av papirer i bunker vertikal lagring er ideelt i de fleste tilfeller.

  • Magasinholdere, permer og hengemapper gir god utnyttelse av plassen.

  • Vurder om du vil ha åpne bokhyller eller skapdører som kan lukkes. Noen føler at åpne hyller gir visuelt rot.


Ekstra ryddetips


  • Kvitt deg med overflod. Færre ting er alltid lettere å holde orden på.

  • Finn et fast «hjem» hvor ting skal være. På den måten blir det lettere å holde det ryddig og organisert.

  • Sett like ting på likt sted eller i nærheten av hverandre.

  • Esker og lokk i egnede størrelser, kan fungere som gode skuffedelere. Ikke tenk komplisert, men gå gjerne for det enkle.


Pc. Organisere hjemmekontoret med KonMari metoden

Legg til det lille ekstra som gir glede


Hva er det personlige lille ekstra som gir deg godfølelsen på kontoret ditt? Dette vil variere fra person til person. Noe så enkelt som en plante vil tilføre noe positivt.


Mange setter også pris på noen små fargeklatter inn mellom fagbøker og kontorrekvisita. For eksempel gavebokser fra Norli eller andre lignende butikker, kan brukes til mye mer enn gaver. De små kan brukes til binders og småtteri, og de større kan lett huse notatblokker eller post-its.



Lykke til med ryddejobben!



Hilsen Monica


Sertifisert KonMari konsulent / Profesjonell organiserer

Rydd deg fri AS

 

Les også:

bottom of page