Hvordan organisere hjemmekontoret med KonMari metoden
- Monica E. Moltumyr

- 22. mars 2020
- 4 min lesing
Oppdatert: 26. nov.
Inneholder lenker/annonse Norli
Hvordan kan du organisere hjemmekontoret til å bli et sted som gir ro, fokus og ikke minst glede? Den populære KonMari metoden kan hjelpe deg frem til ditt ryddige mål.
Et godt arbeidsområde handler jo ikke bare om å få et ryddig skrivebord, men om å få omgivelser som støtter både deg og måten du jobber på.
Vil du helst gå rett i gang med å rydde og organisere? Før du gjør det, kan du få mye igjen for å stoppe opp et lite øyeblikk, og gjøre følgende:

Visualiser hjemmekontoret du ønsker deg
Hjemmekontoret ditt trenger heldigvis ikke å ligne et sterilt kontorlandskap. Her er kan du legge til ditt personlige uttrykk, og tilpasse det helt etter dine behov.
Før du går i gang med å rydde og organisere, visualiser følgende først:
Hvordan vil du at rommet skal se ut? Lyst og luftig? Fargerikt og inspirerende? Eller mer nøytralt og minimalistisk?
Hvordan vil du føle deg når du sitter der? Fokusert, kreativ, avslappet, energisk eller profesjonell? Sannsynligvis flere av dem samtidig.
Disse punktene er lure å tenke over og bruke som en slags rettesnor. Visualiseringen vil også virke motiverende hvis du møter på noen hindringer underveis når du rydder opp.
Rydd etter KonMari-metoden: kategori for kategori
I stedet for å ta hele rom i et stort jafs, anbefaler ryddeeksperten Marie Kondo, å rydde og organisere etter kategorier. På et hjemmekontor blir rekkefølgen ofte:
Bøker
Papirer
Komono/diverse (alt av diverse kontorting)
Komono på et kontor kan være mye forskjellig. Mest vanlig er så klart diverse kontorrekvisita, men kan også være småelektrisk, pynteting og snacks.
Og hvis du har veldig personlige eller sentimentale ting der inne, spar dem gjerne til slutt, og legg dem til som et siste punkt på listen over.
Tøm alt før du begynner
Ja jeg vet, det er fristende å bare stå og smårydde litt i hyllene, og ta litt om gangen. Men du trenger et helt rent lerret når du grunnrydde og lage systemer.
Gjør dette: Tøm skuffer, skap, hyller og pult, og sorter alt etter kategorier. Og skulle du tilfeldigvis ha relevante kontorting halvveis glemt i en kasse et sted, gjerne ta med det også for maks oversikt. Deretter, sil ut alt du realistisk sett ikke trenger eller har plass til på hjemmekontoret.
Føles det for mye å renske ut alt på en gang? Da kan du ta for deg bare én kategori om gangen. For eksempel bøker en dag, papirer neste osv. Dette er spesielt viktig hvis rommet er veldig overfylt og rotete.

Husk det ryddige målet ditt
Det vil bli rot mens du holder på med en skikkelig grunnrydding, uansett om det er hjemmekontoret du skal ta, badet, eller en overfylt garderobe. Faktisk vil det i de fleste tilfeller se helt krise ut når skap og skuffer er tømt, og jobben er under halvgjort. Men dette er en del av prosessen – og er helt normalt.
Skulle du kjenne at motivasjonen daler, gå tilbake til visualiseringen du brukte litt tid på før oppryddingen startet. Da blir du minnet på det ryddige målet ditt som ligger der fremme!
Det er også mulig å få profesjonell hjelp fra en sertifisert KonMari-konsulent hvis du har så mye rot at du knapt vet hvor du skal begynne, eller ikke ønsker å gjøre alt alene.
Tips for å organisere bøker og papirer
Når det kommer til å rydde bøker og papirer, kunne jeg laget en egen ryddebok, omtrent bare på de to kategoriene. Men du skal få noen enkle tips som er lure å ha i bakhodet, når det kommer til selve lagringen av dem (etter rydding og utsiling):
Skill tydelig mellom jobb og privat – ikke la ting mikses inn i hverandre
Unngå å lagre papirer i store bunker – vertikal lagring gir mye bedre oversikt.
Permer, hengemapper og magasinholdere utnytter plassen godt – og merk dem tydelig for hva som er inni
Brekk av ensformige hyller med dekor som gir glede. Hva med en av disse søte hoptimistene , som minner deg om smilets kraft?
Vurder om du vil ha åpne bokhyller eller skapdører som kan lukkes – unngå visuelt rot.
Bokstøtter, som for eksempel disse, holder bøker oppreist og ryddige i hyllen
Du skal også få noen små, men universelle ryddetips på tampen:

Ekstra ryddetips for god orden
Kvitt deg med overflod. Færre ting er alltid lettere å holde orden på, uansett rom.
Gi alt et fast "hjem". Da finner du det igjen – og du vet hvor du skal legge det tilbake.
Sett like ting på likt sted. På den måten slipper du at like kategorier blir spredt.
Bruk enkle esker og skuffedelere. Det trenger ikke være avansert eller dyrt – det viktigste er at du får organisert tingene dine på en oversiktlig måte.
Husk: Legg til det lille ekstra som gir glede
Et hjemmekontor skal ikke bare være praktisk, det skal også gi glede.
Tilfør for eksempel en plante, en egen mummikopp til bruk på kontoret, fargerik kontorrekvisita eller bilder av noen du er glad i. Bare fantasien setter grenser.
Dekor og detaljer, trenger verken å være dyrt eller avansert, for å gi glede.
Lykke til med ryddejobben! Har du noen innspill eller spørsmål, gjerne ta kontakt, eller bruk kommentarfeltet under artikkelen.
Hilsen
Monica E. Moltumyr
Sertifisert KonMari konsulent / Profesjonell ryddehjelp og organisering
Rydd deg fri AS
Les også:
Nyttige skrivesaker - få det mest essensielle på plass på kontoret
Hva som skjer når du får profesjonell ryddehjelp fra en sertifisert KonMari konsulent





Kommentarer