Søk
  • Monica E. Moltumyr

Hvordan organisere hjemmekontoret?

Oppdatert: okt. 5


Hvordan organisere hjemmekontoret til bli et sted du trives? Der er det viktig å ha omgivelser som gir fokus, energi og glede.


Vil du helst gå rett i gang med å rydde og organisere? La meg bremse deg bittelitt, og be deg gjøre en enkel visualisering først. Det er en teknikk som brukes i den populære KonMari metoden.



Visualiser hvordan du ønsker hjemmekontoret ditt skal være.


Her er det du som bestemmer, og kan sette ditt personlige avtrykk.


Hvordan ønsker du hjemmekontoret skal se ut? Vil du det skal være luftig, rent, oversiktlig, pyntet eller kanskje minimalistisk?


Og hvordan ønsker du å føle deg på hjemmekontoret? Avslappet, fokusert, kreativ, energisk eller profesjonell? Det blir ofte en miks blant flere av disse stikkordene jeg ga deg.


Ryddig og organisert hjemmekontor med Konmari metoden

KonMari kategorier og fremgangsmåte


Rydde- og organiserings eksperten Marie Kondo, anbefaler å organisere etter kategori. På hjemmekontoret blir rekkefølgen i kategoriene gjerne bøker, papirer og til slutt komono (betyr diverse).


Komono/diverse på et kontor kan være mye forskjellig. Mest vanlig er diverse kontorrekvisita, men også for eksempel minnekort, ladere og pynteting. Har du sentimentale gjenstander på hjemmekontoret, anbefales det å ta avgjørelser rundt disse helt til slutt.


Ikke la deg friste til å bare luke i hyllene, mens ting fremdeles står plassert. Du trenger et rent lerret. Tøm hyller, skuffer og skrivepult. Gjenstandene sorteres etter kategori, før du finner ut hva du trenger å beholde.


Føles det for mye å renske ut alt på en gang? Skjønner deg godt. Da kan du ta for deg én kategori om gangen. For eksempel bøker en dag, papirer neste dag osv.


Notatbok med mål. Rydd plass til glede.

Målet ligger der fremme


Du er herved advart. Det vil bli rot mens du holder på med en opprydding, men det er bare midlertidig. Føler du deg plutselig demotivert ved synet av rotet, minn deg selv på visjonen du hadde før du startet.


Din personlige visjon om det ideelle hjemmekontoret, vil hjelpe deg fremover mot målet



Plassering og ekstra tips


  • Finn et fast «hjem» for hver gjenstand du skal beholde. På den måten blir det lettere å holde ting organisert.

  • Sett like ting på likt sted eller i nærheten av hverandre. Har du spredt lagring av for eksempel penner, vil de nesten formere seg av seg selv.

  • Gjenbruk av esker og lignende som du allerede har i hjemmet er gull verdt, både både for lommeboken og miljøet. Lokk i egnede størrelser, kan fungere som gode skuffedelere. Ikke tenk komplisert, men gå gjerne for det enkle.


Bøker og papirer


  • Skill mellom jobb- og private bøker og papirer så godt du kan. Dette både for å lage et mentalt skille, men også for å holde det organisert.

  • Unngå stabling av papirer når du skal finne en plass til dem. Vertikal lagring er ideelt i de fleste tilfeller. Magasinholdere, permer og hengemapper gir god utnyttelse av plassen.

  • Vurder om du vil ha du åpne bokhyller eller skapdører som kan lukkes. Noen føler at åpne hyller gir visuelt rot. Finn ut hva som gjelder for deg.


Organisere hjemmekontoret med KonMari metoden

Når du har organisert ferdig, håper jeg du får et hjemmekontor som støtter både deg og jobben du skal utføre.


Lykke til! Ikke vær redd for å be om hjelp, hvis jobben er for stor å ta alene



Hilsen Monica


Sertifisert KonMari konsulent / Profesjonell organiserer

Rydd deg fri AS

Les også: Hva som skjer når du får profesjonell ryddehjelp fra en KonMari konsulent.