Søk
  • Monica E. Moltumyr

Hvordan organisere hjemmekontoret?

Oppdatert: 2. apr.


Hvordan kan du organisere hjemmekontoret til å bli et sted du trives? Der er det viktig å ha omgivelser som gir fokus, energi og glede.


Vil du helst gå rett i gang med å rydde og organisere?


Først er det lurt å gjøre en visualisering som vil forbedre resultatet ditt. Det er en teknikk som brukes i den populære KonMari metoden.



Visualiser hvordan du ønsker hjemmekontoret ditt skal være.


Her er det du som bestemmer og kan sette ditt personlige avtrykk.


Hvordan ønsker du hjemmekontoret skal se ut? Vil du det skal være luftig, rent, oversiktlig, pyntet eller kanskje minimalistisk?


Og hvordan ønsker du å føle deg på hjemmekontoret ditt? Avslappet, fokusert, kreativ, energisk eller profesjonell?


Ryddig og organisert hjemmekontor. Konmari metoden ryddetips


KonMari kategorier og fremgangsmåte


Ryddeeksperten Marie Kondo, anbefaler å rydde og organisere etter kategori. På hjemmekontoret blir rekkefølgen i kategoriene gjerne bøker, papirer og til slutt komono (betyr diverse).


Komono/diverse på et kontor kan være mye forskjellig. Mest vanlig er kontorrekvisita, men også for eksempel minnekort, ladere og pynteting. Har du sentimentale gjenstander på hjemmekontoret, anbefales det å ta avgjørelser rundt disse helt til slutt.


Ikke la deg friste til å luke i hyllene, imens ting fremdeles står plassert. Du trenger et rent lerret. Tøm hyller, skuffer og skrivepult. Gjenstandene sorteres etter kategori, før du finner ut hva du trenger å beholde.


Føles det for mye å renske ut alt på en gang? Da kan du ta for deg bare én kategori om gangen. For eksempel bøker en dag, papirer neste dag osv.


Notatbok. Rydd plass til trivsel og system


Målet ligger der fremme


Det vil bli rot mens du holder på med en opprydding, men det er bare midlertidig. Føler du deg plutselig demotivert ved synet av rotet, minn deg selv på visjonen du hadde før du startet.


Din personlige visjon om det ideelle hjemmekontoret vil hjelpe deg fremover mot målet.



Plassering og ekstra tips


  • Finn et fast «hjem» for alt du eier, på den måten blir det lettere å holde det ryddig.

  • Sett like ting på likt sted eller i nærheten av hverandre.

  • Esker og lokk i egnede størrelser, kan fungere som gode skuffedelere. Ikke tenk komplisert, men gå gjerne for det enkle.


Bøker og papirer


  • Skill mellom jobb og privat

  • Unngå stabling av papirer i bunker vertikal lagring er ideelt i de fleste tilfeller.

  • Magasinholdere, permer og hengemapper gir god utnyttelse av plassen.

  • Vurder om du vil ha åpne bokhyller eller skapdører som kan lukkes. Noen føler at åpne hyller gir visuelt rot.


Pc. Organisere hjemmekontoret med KonMari metoden

Når du har organisert ferdig, håper jeg du får et hjemmekontor som støtter både deg og jobben du skal utføre.



Lykke til! Ikke vær redd for å be om hjelp, hvis jobben er for stor å ta alene.



Hilsen Monica


Sertifisert KonMari konsulent / Profesjonell organiserer

Rydd deg fri AS

 

Les også: