Søk
  • Monica E. Moltumyr

Hvordan organisere hjemmekontoret?

Oppdatert: 5 dager siden

Det er viktig å ha en kontorplass du trives på. Ved å organisere hjemmekontoret kan du få omgivelser som gir deg fokus og energi.


Visualiser hvordan du ønsker kontoret ditt skal være. Hva er ideelt for akkurat deg? Luftig, rent, oversiktlig, pyntet eller kanskje minimalistisk ? Noe av dette finner du litt mer ut av underveis.

Konstruktivt og positivt fokus


Ikke alle har et helt rom til rådighet, men sørg for å finne et område som er litt skjermet. Ikke la deg friste til å sitte med laptop i senga eller i sofaen foran tv. Det vil ikke gi deg god konsentrasjon eller det korrekte skillet mellom jobb og privat.


Som vanlig i KonMari-metoden er det viktig å fokusere på hva som gjør deg glad eller som du trenger. Dette kan variere alt etter personligheten din og litt etter hva slags jobb du har.


Kategori oppdeling


Når du skal organisere hjemmekontoret, blir det gjerne en litt annen rekkefølge i kategoriene. Rekkefølgen blir som oftest bøker, papirer og til slutt komono ( betyr diverse). Komono på et kontor kan være litt forskjellig. Mest vanlig er diverse kontorrekvisita som penn, saks og notatbøker. Men ikke sjelden har en komono som for eksempel minnekort, ladere og pyntegjenstander. Har du noen sentimentale gjenstander på kontoret ditt anbefales det å ta bestemmelser rundt disse helt til slutt.


Ikke la deg friste til å ta bestemmelser mens tingene fremdeles står plassert. Du trenger et rent lerret. Fjern alt ut fra hyller, skuffer og skrivepult. Legg alt sammen på ett område og del opp i underkategorier.


Hva ønsker du å beholde? Kvitt deg med det overflødige. Og ikke glem å øve på følelsen av takknemlighet. Selv det du ikke skal eie lenger er det grunn til å føle takknemlighet for.


Målet ligger der fremme


Greier du ikke føle takknemlighet for eksempel når du ser den voksende haugen med papir du skal kaste? Fokuser da på lettelsen du vil kjenne i ettertid. Papir tar liten fysisk plass, men de tar stor mental plass når de har akkumulert seg over tid.


Det vil bli rot mens du holder på med oppryddingen, men det er bare midlertidig. Føler du deg plutselig demotivert ved synet av rotet, minn deg selv på visjonen du hadde før du startet. Visjonen om ditt ideelle kontor vil hjelpe deg fremover mot målet ditt.


Kjenner du at det å rydde hjemmekontoret blir en for stor oppgave alene, er det ikke noe galt i å be om hjelp.


Plassering og ekstra tips


Når du skal plassere ting, finn et fast «hjem» for hver gjenstand. På den måten blir det lettere å holde ting organisert. Og husk, like ting på likt sted. Har du spredt lagring av for eksempel penner, vil de nesten formere seg av seg selv.


Gjenbruk gjerne esker og lignende som du allerede har i huset. Lokk i egnede størrelser kan fungere som gode rom-delere i skuffer. Ikke tenk komplisert, men gå gjerne for det enkle.


Når det kommer til bøker og papirer, skill jobb og privat så godt du kan. Dette både for å lage et mentalt skille, men også for å holde det organisert. Vertikal lagring er forresten gull verdt her.


Ønsker du åpne bokhyller eller gir det en større ro med skapdører som kan lukkes? Noen føler at åpne hyller fører til visuelt rot. Finn ut hva som gjelder for deg.

Sett gjerne en plante i nærheten av der du jobber for å bringe inn liv og god energi.


Når du har kommet til veis ende i oppryddingen din, håper jeg du opplever å ha et hjemmekontor som virkelig «sparks joy»


Lykke til!


PS: Er du litt nysgjerrig på hva som skjer under en ryddeøkt med en KonMari konsulent? Les gjerne her







Rydd deg fri AS

Bølehøgda

3746 Skien

Telefon: 976 61 479

  • Facebook Social Ikon
  • Instagram

©2020 av Rydd deg fri AS.

Personvernerklæring