Søk
  • Monica E. Moltumyr

Hva skjer under ryddekonsultasjon med en KonMari konsulent?

Oppdatert: 5 dager siden


Profesjonell hjemmeorganisering er på vei til å bli mer vanlig i Norge. Hva kan egentlig forventes når du får denne typen hjelp?


Jeg tar utgangspunkt i måten en KonMari konsulent jobber på, siden det er den sertifiseringen jeg har.

Forberedelser før konsultasjon


Det er ganske lite du trenger å forberede deg på. Her er et blogginnlegg som nevner

8 punkter du kan tenke på før første ryddeøkt.


Første møte


En KonMari konsulent vil komme hjem til deg like diskret som en vanlig besøkende. Det vil ikke være reklame eller logo på bilen som sier noe om hva slags ærend besøket ditt har.


Aller første ryddeøkten startes ofte med en samtale hvor du får sagt hva som er dine største utfordringer når det kommer til hjemmet ditt. Dine tanker om hva du vil oppnå med å ta en opprydding er også viktig. Ved å klargjøre målet ditt kommer det mer tydelig frem hva du trenger å gjøre for å nå dit. Noen ganger vil mye av denne samtalen være unnagjort via telefon i forkant.


Omvisning


Du viser konsulenten rundt i hjemmet ditt. På denne omvisningen blir det tatt bilder for å ha til sammenligning når jobben er ferdiggjort. Alle kunder skal ha full råderett over hva som skjer med bildene.

Hilse på huset?


Noen av dere har kanskje sett Marie Kondo eller andre konsulenter ta en «house greeting» før de setter i gang med oppryddingen? De kneler på gulvet og har en slags indre samtale eller meditasjon.


En "house greeting" har røtter i Marie Kondo sin Shinto religion. Et slikt ritual er ikke noe jeg personlig gjennomfører, men for de som ønsker er dette en fin måte å finne roen før oppstart.


Noe av tanken bak ritualet, som handler om å vise respekt og takknemlighet for hjemmet og sine eiendeler, er jeg veldig enig i. Hvis du er nysgjerrig, står det litt mer om denne praksisen her på Marie Kondo sine egne nettsider


The power of the pile


Her mangler jeg en «sprek» oversettelse til norsk. Men hvis vi tar utgangspunkt i at du ønsker hjelp i kategorien – Klær, vil dine klær legges i en stor haug så sant det er mulig. Ved å få samlet alt på denne måten vil du oppleve et wow-øyeblikk der det totale volum blir tydelig. Opplevelsen vil også ofte gi en ekstra drivkraft frem mot å endre vaner som ikke er hensiktsmessige.


Ofte jobber vi i underkategorier, for å dele oppgaven i mindre og håndterbare mengder.


De andre kategoriene i tillegg til klær er: bøker, papirer, komono (diverse - alt det andre du har i huset) og til slutt sentimentale gjenstander. Er det ett spesielt område du syns er mest vanskelig?


Vi samarbeider


Du bestemmer deg for hva som skal beholdes eller ikke. Konsulenten hjelper med det fysiske arbeidet og guider deg gjennom metoden. Noen ganger vil du oppleve at du står fast. Da vil du få innspill som kan være til god hjelp.


Målet er ikke å kvitte seg med mest mulig, men å beholde ting som gjør deg glad eller som du trenger.

Oppbevaring


Lagring og oppbevaring er ikke det første som fokuseres på i KonMari metoden, men blir gjerne kronen på verket til slutt. Her står det noe om hvorfor det er lurt å avslutte med oppbevaring, og ikke ha det som en begynnelse.


Marie Kondo sin egen bretteteknikk vil du også bli vist. Den er enkel å lære og gir en veldig god oversikt siden du får mulighet til å plassere klær vertikalt i stedet for i bunker.


Avslutning


Ofte tas det en kort oppsummering mot slutten. Her ser vi hva som blir de neste naturlige stegene å ta.


Dette er noe av det du kan forvente under første konsultasjon. Noen variasjoner vil forekomme alt etter hva slags hjelp du trenger og ønsker. Var det noe slikt du så for deg?

Er det noe du lurer på, ikke vær redd for å ta kontakt.

Rydd deg fri AS

Bølehøgda

3746 Skien

Telefon: 976 61 479

  • Facebook Social Ikon
  • Instagram

©2020 av Rydd deg fri AS.

Personvernerklæring