Søk
  • Monica E. Moltumyr

Hva må du forberede før en KonMari ryddekonsulent kommer?

Oppdatert: juni 9


Valget om å få hjelp av en profesjonell organiserer er tatt. Du er spent og lurer på hva du må forberede før aller første møtet med KonMari konsulenten. Hva bør egentlig være på plass før hjelpen ankommer?


De viktigste punktene vil jeg gjerne dele. Og det første punktet handler om hva du ikke bør gjøre.

Marie Kondo konsulent ryddehjelp hjemme

1. Ikke rydd i forveien


Mange kjenner skam over hvordan hjemmet ser ut og føler at de må rydde bort litt rot før hjelpen kommer. En KonMari konsulent skal praktisere null fordømmelse og jobben vår er nettopp å hjelpe deg med rotet. Derfor er det ingen grunn til å rydde først eller føle seg flau.


Faktisk er det en stor fordel om du lar ting være akkurat slik det pleier.



2. Få vekk distraksjoner


Har du familiemedlemmer som sannsynligvis ville blandet seg litt inn i arbeidet som skal gjøres?


Tenk over hvordan du kan få jobbe mest mulig i fred. Du trenger å være aktivt tilstede mentalt og forstyrrelser vil sinke prosessen din.


3. Samle sammen ting fra avtalt kategori


Hvis vi for eksempel har avtalt å jobbe i kleskategorien din, er det lurt å samle klær i ett område før rydde-økten. Ikke bare klær fra garderobeskapet, men fra gangen, loftet, boden og andre steder. Hent også hjem klær du eventuelt har på fjernlagring hos noen.


Ønsker du praktisk hjelp til jobben med å samle klær, får du bistand til det. Spesielt viktig er dette hvis du har problemer med helsen eller energien din.


Ofte deler jeg opp arbeidet i mye mer overkommelige bolker når jeg er ute på oppdrag.


4. Ta bort ting du ønsker å ha for deg selv


Eier du noe som vil gjøre deg flau hvis andre ser det? Det er viktig at du føler deg komfortabel med det du viser frem. Gjem bort det du vil ha for deg selv.


5. Visualiser din ideelle livsstil

Kanskje er du litt utålmodig og vil bare hive deg ut i ryddingen? Det å bruke tid på og se for deg hva du virkelig vil oppnå med denne oppryddingen, er viktig.


Noe av visualiseringen går seg til underveis mens du gradvis går gjennom de ulike kategoriene i den populære KonMari metoden.


Visste du forresten at innen idretten blir visualisering hyppig brukt som en del av mental trening?


6. Bokser til oppbevaring


Gjenbruk er gull. Kanskje har du fra før av noen egnede bokser som kan brukes til oppbevaring?


For eksempel sko-esker og emballasje til nettbrett og smarttelefoner kan være veldig nyttige. Ta en sjekk i tilfelle du har noe liggende.

profesjonell organisering KonMari Marie Kondo

7. Mat

Sørg for at du har spist deg passelig mett før du skal ha en rydde-økt. Det vil forbedre energien og bestemmelsesevnen din. Det er lurt å også ha tilgjengelig sunn snacks og drikke som du kan trenge underveis.



8. Kunne noe om KonMari metoden?


Det er en fordel å vite litt om KonMari metoden, men det er ikke et must.


Marie Kondo har en egen serie på Netflix som heter, "Opprydding med Marie Kondo". Her får du se andre som har gjennomgått metoden med stor suksess.


Jeg har laget et kort sammendrag om KonMari metoden som du gjerne kan lese.



Håper dette var nyttig for deg! Er du klar for å sette i gang?



PS: Nå vet du noe om forberedelsene før en KonMari konsulent kommer. Kanskje du også ønsker å vite litt om hva som skjer under selve ryddeøkten?