Søk
  • Monica E. Moltumyr

Rydding og organisering: Spørsmål og svar

Oppdatert: 6. aug.


For en tid tilbake spurte jeg følgere av Rydd deg fri på Facebook om de hadde spørsmål om rydding og organisering. 5 av spørsmålene har jeg anonymisert og laget en uformell bloggpost om.


Det aller siste spørsmålet er kanskje litt småfrekt, men tar det med ;)


Vakre steiner. Spørsmål om rydding og organisering.

Spørsmål og svar om organisering hjemme, og litt om organiseringstjenester



1. Hva er den beste måten å organisere hjemme?


Svar: Via kategorier! Og gjerne KonMari metoden sine. Start organisering med det enkle og vent med det som er sentimentalt. Ikke begynn opprydding i gamle minner på loftet først, selv om det området er mest "rotete".


Men når det er sagt, det viktigste er at du faktisk begynner. Alle gode valg gjort ut av et ønske om å få det bedre, er et tegn på egenomsorg. Og det heier jeg på!



2. Jeg har prøvd å ta opprydding, men mister ork og føler meg mislykket. Hva skal jeg gjøre?


Svar: For det første, du er ikke mislykket. Den følelsen kan vi finne en fin eske til og arkivere. Spørsmålet kunne jeg nesten skrevet en bok om, men jeg vil be deg reflektere over følgende: Hadde du en plan før du begynte på oppryddingen? Et mål satt opp? Har du tatt hensyn til helse eller hvor mye tid du faktisk har til overs? Og ikke minst, har du vurdert å be om hjelp?



3. Hvorfor selger organiseringskonsulenter ryddepakker og ikke timepris? Jeg vil ikke betale for mye.


Svar: Når jeg tar på meg et oppdrag hvor noen kjøper en pakke på 30 timer fordelt på 6 dager, jobber jeg ikke bare de 30 timene jeg er hos kunden. Det er ikke lett å regne om til ren timepris, siden jeg bruker tid både i forkant, planlegger imellom økter pluss oppfølging i ettertid.


Det er mer forutsigbart å kjøpe en pakke (som deles opp i delsummer), fremover ren timepris for både praktisk hjelp, telefonsamtaler, svar på e-poster, planlegging osv.



4. Hva slags bokser og kasser vil du anbefale?


Svar: Det skal jeg lage en blogpost om senere. Men det beste er først og fremst å bruke dem du har fra før. Både på grunn av gjenbruk/miljøhensyn og privatøkonomi. Les gjerne hva Fremtiden i våre hender sier om miljøvennlig forbruk.


Unngå å starte rydding og organisering i feil ende og med å tømme hyllene på IKEA for kasser og oppbevaring, før du vet om du faktisk mangler noe. Da kommer rotet tilbake igjen Når du har silt ut ting du ikke trenger mer, får du ofte bokser til overs.


Generelt er det mest praktisk å bruke solide og stødige kasser med firkantet form. Da får du utnyttet plassen best. Velg gjennomsiktige hvis du vil ha ting visuelt synlig, tette hvis du vil roe inntrykkene øynene dine får. Tenk igjennom hvor du skal ha boksene og hva du skal ha i dem. Ikke alle plastbokser er beregnet på mat for eksempel.



5. Hvorfor er det så mange av de som selger tjenester på sosiale medier som vil være kjendis og snakker masse som seg selv?


Svar: Ha-ha! Joda, dette er mulig et litt småfrekt spørsmål, men også morsomt.


For det første, grunnen til at jeg IKKE flagger meg selv så mye at jeg håper verdiene mine og det jeg tilbyr, gjenspeiler seg i både det jeg skriver og gjør hos kunder. Pluss at jeg ikke er helt typen. Pass på, en dag glimter jeg til ;)


Men jeg vil si er at det er positivt med de som vil være synlige også. Det handler ikke om et ønske om å være kjendis. Fordi, når du skal investere i en tjeneste, kjøper du fra et menneske du stoler på og føler du kjenner litt. Det er så mange dyktige gründere i Norge. Kjenner du noen, støtt opp og kjøp tjenester eller del hva de driver med.



Ikke vær redd for å ta kontakt hvis du har spørsmål eller ønsker min hjelp.



Hilsen Monica


Sertifisert KonMari konsulent / profesjonell organiserer

Rydd deg fri AS

 

Les også om: