Søk
  • Monica E. Moltumyr

Hva må du forberede før en KonMari konsulent kommer?

Oppdatert: 5 dager siden


Det er naturlig å lure på hva en trenger og gjøre før en KonMari konsulent kommer. Hva bør være på plass før konsultasjonen starter?


De viktigste punktene vil jeg gjerne dele. Og det første punktet handler om hva en ikke bør gjøre.


1. Ikke rydd i forveien


Mange kjenner litt skam over hvordan hjemmet eller deler av hjemmet ser ut og føler at de må ordne litt opp før hjelpen kommer. En KonMari konsulent skal praktisere null fordømmelse og jobben vår er å hjelpe. Derfor er det ingen grunn til å rydde først eller føle seg flau.


2. Få vekk distraksjoner


Har du en veldig selskapssyk hund hjemme som elsker å løpe i beina dine mens du gjør ting? Eller kanskje har du små eller voksne familiemedlemmer som sannsynligvis ville blandet seg litt inn i arbeidet som skal gjøres? Tenk over hvordan du kan få jobbe mest mulig i fred. Du trenger å være aktivt tilstede mentalt og forstyrrelser vil sinke prosessen din.


3. Samle sammen ting fra avtalt kategori


Hvis vi for eksempel har avtalt å jobbe i kleskategorien din, er det lurt å samle sammen aklær i ett område før rydde-økten. Ikke bare klær fra garderobeskapet ditt, men fra gangen, loftet, boden og alle andre steder. Hent hjem også klær du eventuelt har på fjernlagring hos familie og venner.


Ønsker du praktisk hjelp til jobben med å samle klær, får du bistand til det også. Spesielt viktig er dette hvis du har problemer med helsen eller energien din. Da kan vi også jobbe i underkategorier, der arbeidet deles opp i mer overkommelige bolker.

4. Ta bort ting du ønsker å ha for deg selv


Eier du noe som vil gjøre deg flau hvis andre ser det? Det er helt i orden å fjerne slike eiendeler. Det er viktig at du føler deg komfortabel med hva du viser frem.

5. Se for deg din ideelle livsstil

Kanskje er du litt utålmodig og bare vi hive deg ut i ryddingen? Det å bruke tid på og se for seg hva en vil oppnå med denne «en gang for alle» oppryddingen, er viktig. Dette snakker vi litt om under første rydde-økt og jeg hjelper deg visualisere.


Personlige tanker om din ideelle livsstil vil være en motivator og en «gulrot» mens organiseringen foregår.

6. Bokser til oppbevaring


Gjenbruk er viktig. Har du kanskje fra før av noen egnede bokser vi kan bruke til oppbevaring av avtalt kategori? Sko-esker og emballasje til nettbrett og smarttelefoner kan være gull verdt når vi organiserer. Ta en sjekk i tilfelle du har noe liggende.

7. Mat

Sørg for at du har spist deg passelig mett før du skal ha en rydde-økt. Det vil forbedre energien og bestemmelsesevnen din. Det er lurt å også ha tilgjengelig sunn snacks og drikke som du kan trenge underveis.


8. Kunne noe om KonMari metoden?


Det er en fordel å vite litt om metoden, men du trenger ikke lese bøkene bortsett fra om du har et stort ønske om det selv.


Jeg har laget et veldig kort sammendrag om metoden her, og du vil også finne info i flere av mine bloggartikler.


Håper dette var nyttig for deg. Er du klar for å sette i gang?


PS: Nå vet du noe om forberedelsene før en KonMari konsulent kommer. Kanskje du også ønsker å vite litt om hva som skjer under selve ryddeøkten også?

Rydd deg fri AS

Bølehøgda

3746 Skien

Telefon: 976 61 479

  • Facebook Social Ikon
  • Instagram

©2020 av Rydd deg fri AS.

Personvernerklæring